Gränslandet runt, solo

Sträcka: ca 122km
Fler bilder ->

Lördag, Uppsala-Borlänge-Mora-Grövelsjön med tåg och buss, 7,5h

Den tråkiga biten av vandringen, att ta sig fram till fjället.. köpte en pocket på stationen i Uppsala som tidsfördriv, slängde den givetvis oöppnad på fjällstationen.. Bussfärden med Dalatrafik från Mora till Grövelsjön var faktiskt riktigt angenäm. Det var som mest 8 personer samtidigt på bussen, tillgång till 220V och wifi, samt en nästan 30 min paus/fika i Idre när bussen tog en lov runt Idre-fjäll.

Lördag, Grövesjön - Slagusjön

Kom fram enligt tidtabell till Grövelsjön ca 15:50, strosade runt lite i deras butik men jag hade lite mycket "spring i benen" vid det här laget så jag plockade helt enkelt fram kartan och stavarna och började knalla upp på fjället.

Var belönad första eftermiddagen med mycket fint väder, varmt med några få moln och lagom med vind. Förutom en liten stigning precis vid starten var det väldigt lättgått och flakt ända tills man kom ned i Töfsingdalens Nationalpark.

På väg ned mot sjön Hävlingen i Töfsingdalens nationalpark.

Väl nere i Töfsingdalen så började jag se bitar av stenlandskapet som Gränslandet trots allt är lite (ö)känt för. Hade egentligen bara två alternativ då det råder tältningsförbud runt Hävlingen, antingen slå läger på den anlagda platsen vid sjön, eller gå vidare ett par timmar så jag kom ut ur nationalparken och kunde slå upp tältet lite mer fritt.

Det blev alternativ nummer två, vilket antagligen var det bästa. Hittade ganska snabbt en bra plats ca en timme innan Svukusjön.

Söndag, till Rödviken vindskydd via Rogenstugorna

Sten.. sten överallt! Från Slagusjön vidare via Storrödtjänstugan fanns det gott om sten och stenblock, vinden fick upp lite fart över sjön och kylde rätt bra. Väl förbi stugan började snart lite mer våtmarker och spänger. Även om man inte direkt behövde leta för att hitta sten..

Inte alls lika varmt och trevligt väder, mestadels mulet och vinden kändes klart mer, lunchade i ett vindskydd vid Rogens södraste spets innan jag påbörjade stigningen över Tandsjövålen.

Till en början väldigt stenigt men blev snart mer lättgånget när man kom upp på kalfjället. Men när man närmade sig toppen blev vinden mer och mer kännbar, nordanvinden fick bra fart från sjön Rogen, var tvungen att klä på mig både softshell och regnjacka för att inte bli för nedkyld av vinden. Var ganska less efter ett par km motvind uppför, men utsikten över Rogen när det började vända ner igen var väl värt besväret!

Utsikt Rogen från Tandsjövålen

Efter en snabb middag vid Rogenstugorna i blåst så bestämde jag mig för att gå en bit till och hitta lägerplats en bit ifrån stugorna. Efter att ha ratat några tidiga platser helt enkelt för att jag ville gå lite mer så insåg jag rätt snabbt att det var fullständigt omöjligt att hitta ett ställe att slå upp även mitt lilla tält på. Det enda säkra alternativet var ett markerat vindskydd/tältplats vid en vik längre fram. 3.5h efter middagen kom jag äntligen fram till vindskyddet där det fanns plats för mig att slå upp tältet bredvid 2 grabbar från Nederländerna. Hade gått på rätt bra för att komma fram i vettig tid och fötterna krävde en del omvårdnad för att vara nöjda.

Måndag, till Skedbrostugan

Trots den långa vandringen dagen innan kände jag mig pigg och kom iväg redan vid 9:00. Vid vägskälet där jag ursprungligen tänkte vika av mot Norge över Reva tog jag mig en fundering. Jag hade gått snabbare än jag tänkt när jag planerade vandringen och om jag skulle vika av redan här så skulle jag kunna vara tillbaka till Grövelsjön alldeles för tidigt, så jag gick istället Nordöst mot Skedbrostugan.

Knappt hade jag svängt av innan det började blåsa löjligt mycket motvind, terrängen blev snabbt väldigt stenig med många små morän-kullar att ta sig över. Det gick långsamt och jag kom fram till stugan tidig eftermiddag. Vinden fick upp bra fart över sjön och jag bestämde mig snabbt för att utnyttja det öppna rummet i stugan och laga min lunch inomhus idag...

Skedbrostugan.

Efter en stadig lunch och studerande av kartan så bestämde jag mig för att stanna kvar i stugan över natten och försöka komma iväg hyffsat tidigt över fjället till Norge dagen efter. Fick senare höra att det blåst åtminstone 18 m/s den dagen.. ganska glad att jag inte försökte ta mig uppför fjället med total motvind då.

Tisdag, till Rödvollen Norge

Frukost i stugan innan avgång, vinden var helt klart lugnare på morgonen men långt ifrån beskedlig. Kom inte iväg så tidigt som jag velat men kände mig inte direkt stressad. Vinden hade vänt lite mot nordväst vilket betydde att jag gick rakt mot den när jag tog mig uppför Skedbrofjället. Det var hanterbart men jag tog varje chans jag fick att gömma mig bakom en större stenbumling för några minuters vindstilla.

Sitter en stund i lä på väg uppför Skedbrofjället.

Man kunde nästan ställa klockan efter när vinden tog i ytterligare ett snäpp mitt på dagen, så det var bara att vandra på med korta pauser för att komma ned i Norge så fort som möjligt. Det var gott om sten även där, men vid det här laget så hade jag börjat vant mig och hade slutat spela ofrivillig fotboll med varannan sten på leden. Dock var leden inte så tydligt uppmärkt på den Norska sidan och jag tappade bort den vid flera tillfällen, så småningom kom jag ned från kalfjället och den värsta blåsten. Mot middagstid kom jag en smärre chock när jag klev in i en glänta med gräsmatta! jag hade kommit fram till Rödvollen-stugorna. Efter bara sten i ett antal dagar så var det inget att fundera på, här står tältet inatt!

Onsdag, till Svukuriset Norge

Dags att ta sig söderut mot Svukuriset, en större/mer bemannad stuga då den precis som Grövelsjöns fjällstation har vägar ända fram. Fortsatt väldigt blåsigt men idag hade jag vinden i ryggen iaf. Det var vackert att gå över Falkfangarhögda, och skulle gärna tältat eller åtminstone tagit en längre paus vid någon av dom små sjöarna där, men blåsten gjorde att det egentligen inte fanns något annat alternativ än att tag sig vidare.

På väg mot Svukuriset.

När jag kommit ned från fjället närmare Svukuriset så började det faktiskt dyka upp platser där man faktiskt skulle kunna tälta! Receptionen var öppen och jag lyxade till det med cola och sjokolade. Gick vidare en timme från stugan och utan större problem upp tältet en bit från leden i en fin fjällbjörkskog och njöt av min sjokolade.

Torsdag, tillbaka till Sverige via Sylen, sista natten på fjället.

Gissa vad, det blåser fortfarande! Var som vanligt lugnare fram tills mitt på dagen, extra kyligt blev det vid Sylen-sjön då den fick extra fart och fick med lite extra kall luft från sjön. Fick ett ryck och tog mig uppför Sylvola, inte den högsta toppen på långa vägar men fin utsikt åt alla håll.

Ensam är stark?

Tog mig ned till Ryvang vid Grövelsjöns norra strand och stannade en stund för middag och kraft. Behövde egentligen inte gå längre då det skulle räcka långt att komma fram till Grövelsjön på Fredag eftermiddag, men jag bestämde mig för att gå vidare och försöka hitta lägerplats några timmar från slutdestinationen. Fick för mig att man skulle kunna få lite lä från vinden på Sjöhöjdens södra sida och faktiskt kunna tälta på fjället för en gångs skull.

Så mycket lä blev det inte, men iaf en mindre sänka som gjorde att jag slapp en del av vinden, dock ett bra test att sätta upp tältet i dom förhållandena.

Fredag, tillbaka till Grövelsjön, midsommar-lunch!

Hade blåst rätt bra på natten, men tydligen hade jag lyckats satt fast tältpinnarna ordentligt och det fungerade bra trots  rätt hårda vindbyar.  Slöade rätt länge i tältet, och precis när jag packat ihop allt i tältet och tänkte förbereda för nedtagning kom första snöovädret..

Det var lite surrealistiskt med ett antal minuter hård blåst och snö som sedan ersattes av ett relativt lugn och t.om sol! för att sedan börja om igen. Han nästan skaka av all snö och rulla ihop tältet i sol innan nästa snöstorm kom förbi.

Snö på midsommaraftons morgon.

Väl ihop-packad och fullt påklädd var det bara att knalla vidare dom sista timmarna till slutmålet. Nere på Fjällstationen hade det under natten varit 0.2 grader C och blåst över 15 m/s... Kom fram strax innan lunch och bokade in mig på ett eget rum. En varm dusch och sedan lunch-buffé i restaurangen gjorde susen :)

Det var vacker vandring trots vädret, men mängden sten som gjorde det omöjligt att slå upp ett tält på långa sträckor var ett stort minus. Kommer nog inte vandra just här i första taget igen, men kan rekommendera det om man planerar in sina nattläger bättre, eller till och med bor i stugor.

Som mest bar jag på ca 16kg i starten med mat i säcken för en vecka. Det var grymt skönt att ha fått ner vikten på packningen en del jämfört med tidigare fjällvandingar, vid ett tillfälle var jag tvungen att öppna och kolla att jag inte glömt något. Vikten gjorde också skuttande över stenbumlingar en enkel match och att vandra ett par timmar extra en dag var inte speciellt betungande.