På väg till Knivsta men hamnade vid Stordammen i Sävja

17/5-18/5
Sträcka: Salabacke -Flottsund-Lunsentorpet-Stordammen i Sävja.
Karta/Information: Upplandsleden etapp 1-2
Sträcka: 16km + 7km
Betyg
Maria: 3,5/5
Joël: 4/5

Promenaden längs Fyrisån veckan innan var inspirerad och vi bestämde oss för att vi skulle gå till Knivsta med en övernattning vid Lunsentorpet. Vi gick hemifrån på eftermiddagen och det var riktigt varmt ute. Vi gick längs väg 255 ner till Sävja och följde sen samma landsväg ner mot Flottsund som vi gått veckan tidigare. Denna gång med lite mer packning och då det var mer djur i hagarna valde vi att bara gå längs vägen. Detta slet rätt bra, det blev drygt 10 km på asfalt med fullpackade ryggsäckar.

Men vi fick lite sällskap på vägen, dessa sötnosar och deras 15 kompisar följde med oss någon kilometer längs vägen.

Vid Flottsund tog Valle sig ett litet dopp i Fyrisån och jag glömde helt bort min vandringsstav, hade ställt i från mig den mot ett träd och där stod den kvar.
Vi fortsatte sedan in mot Lunsen torpet där vi tänkte spendera natten. Lunsen är en trevlig liten oas ca 4,5 km från Flottsund, det finns förutom torpet ett stort väderskydd, 3 eldstäder. Torpet är en rekonstruktion av ett torp som stod där tidigare, det finns flertalet sängplatser och man behöver inte boka, utan man får samsas.

Lunsentorpet

Lunsentorpet är ett rätt så populärt besöksmål och vi mötte flertalet personer på vägen in och det var både barnfamiljer och utbytesstudenter som tänkte tillbringa natten där i antingen väderskyddet, stugan eller i tält. Det var en mysig stämning där alla "bara var", alla fick plats, det var inte trångt eller stökigt även om studenterna hade roligt långt in på natten.

Detta blev vårat nattläger.

Joël är den som har mest erfarenhet av oss två att vara ute i naturen och han har allt eftersom sett till att jag har fått allt bättre utrustning, ibland har jag ärvt saker, ibland fått och ibland köpt efter rekommendation. Detta var första gången jag skulle prova mitt nya underlag jag fick i julklapp tillsammans med min nya dunsovsäck jag köpte förra året. Jag är väldigt frusen och tycker inte om när det blir för hårt - detta var den bästa natten ute hittills, jag har aldrig sovit så bra ute förut. Han knappt lägga mig i sovsäcken innan jag somnade.

Valle hade lite svårare att sova, han var ju tvungen att hålla koll på alla utbytesstudenter, skällande rådjur och hoande ugglor. Han blir dock allt duktigare på att vara med och sova ute, nu följer han gärna med in i myggnätet bara matte eller husse är där också.

Morgonen efter var lugn och skön, vi åt frukost i lugn och ro innan vi så sakteliga plockade i hop vårt läger. Lördagens vandring på asfalt hade dock gett oss onda knän och en del skavsår, så istället för att bege oss mot Knivsta (13km) så bestämde vi oss för att vika av hemåt och gick mot Stordammen i Sävja (7km). I Lunsenskogen finns förutom Upplandsleden en hel del andra slingor som Uppsala kommun har hand om och det var en av dessa vi följde upp mot Stordammen.

Vandringen gick genom härlig trollskog och våtmarker skapade av uppdämda vattendrag, och bara så att ni vet, så bor det krokodiler i Lunsenskogen.

Vandringen avslutades vid rastplatsen Stordammen, där Valle passade på att ta sig ett dopp innan vi gick de sista 700 meterna ut till civilisationen igen och tog buss 5 tillbaka till Uppsala.

Efterlängtat bad i Stordammen.

Sammanfattningsvis tyckte jag att det var en trevlig vandring, onda knän och skavsår till trots.
Att det inte blev den vandringen vi tänkt oss gör mig inget, en del av förtjusningen med att vara ute så här är att vi kan göra som vi vill - vi måste inte ta oss någonstans. Betyget dras endast ner av att det blev så pass mycket asfaltsvandring, annars var det helt klart en 4:a.