Tidigare vandringar

Det är först i år som vi har börjat gått lite mer regelbundet, men några turer har Joël lyckats locka med mig ut på tidigare.

Vedyxaskogen 8:e Juli 2012:
Maria: 4/5
Joël: 3/5
----------------

Första gången vi provade på att sova under tarp.
En ganska kort promenad i Vedyxaskogen nära Uppsala, totalt 13 km och vi stannade ungefär halvvägs. Det var en otroligt varm natt, så inga täcken/sovsäckar behövdes. Dock var myggnätet en nödvändighet. Även för Valle var det första gången han sov utomhus och det blev en lätt orolig natt för honom, det sprang förbi ett och ett annat djur under natten.

Har ni en dag över så kan vi rekommendera en vandring i Vedyxaskogen, leden är till största del lättvandrad. I början av leden är den till och med rullstolanpassad i någon knapp kilometer. Det finns en fin rastplats med grillmöjligheter vid Viltvattnet.

Jämtlandstriangeln Juli 2012:
Maria: 4/5
Joël: 4/5
----------------

Här tog vi med oss Joëls bror och hunden Taiga, på en tur i Jämtlandsfjällen.
Det var min första fjällvandring och även Valles, Joël har varit och vandrat i fjällen tidigare. Vi gick nog vår vandring motsols mot andra vandrare, vi gick: Storulvån-Blåhammarn-Gamla Sylen-Gåsån-Storulvån. Det var dock rätt trevligt, vi mötte en hel del vandrare, men behövde sällan dela rastplatser med någon - de var på väg där ifrån när vi kom dit.
Vi hade stora planer och stora ryggsäckar - vi kom inte alls så långt som vi tänkt, ryggsäckarna var för tungt packade och vi fick inse att vi var rätt otränade (inte svågern och Taiga dock...)

Hundarna älskade att vara ute hela dagarna, att Taiga (Sibirian Huskey) var i sitt rätta element var helt klart, hon bara gick och gick, samt så snart vi stannade, så rullade hon nöjt i hop sig till en boll och somnade - oavsett om det var stenar eller mjukt. Valle däremot - han norpade husses liggunderlag innan han kunde lägga sig till ro en liten stund.

Till Valle hade vi även köpt en Ruffware Palisades Pack i vilken han bar sin mat och utrustning. Tyvärr var vattensystemet som hörde till inte något bra, då båda påsarna var omöjliga att stänga så pass bra att de inte läckte om det blev tryck på påsarna, så de hade vi lämnat hemma. Jag såg dock för ett tag sedan att de hade bytt ut vätskesystemet och det ser nu helt annorlunda ut, så förhoppningsvis är det bättre än tidigare.

Sammanfattningsvis tyckte jag att det var en härlig vandring, även om vi hade för mycket packning och lite för dålig kondition.

Efter regn kommer solsken

Första lägret

I väntan på middag

Det kan bli kallt på nätterna - Valle gillar filten

Även Taiga tar en tupplur i tältet i bland

Upplandsleden 2013:

Etapp: 6 Knutby- Södersjön 15,5 km, 5 Södersjön - Almunge 5km.
Maria: 3/5
Joël: 3/5
---------------

Förra året tänkte vi att vi skulle prova på att vandra lite närmre hem - träna upp oss in för en framtida fjällvandring. Så planerade att ta Upplandsleden från Knutby till Fjällnora (Etapp 3-6).

Vi hade försökt att kolla upp lite kartor och information via nätet, det stod att vissa delar av sträckorna skulle dras om lite under 2013, men att det skulle gå att följa de orangea markeringarna. Det visade sig efter ett tag att det var rätt svårt att hitta markeringarna ibland och leden var i vissa fall näst in till omöjlig att urskilja från djurstigar. Eftersom kartan som finns i brochyren och på nätet inte är tillräckligt detaljerad var det svårt att orientera sig när det blev otydligt med markeringarna.
Vi gav oss ut på eftermiddagen och det mörknade lite snabbare än vi hade tänkt oss, så helt plötsligt insåg vi att vi inte skulle komma fram till Södersjön som vi tänkt och att det inte gick att tälta där vi befann oss.
Det blev ett par timmars vandring i mörk skog - med en svag pannlampa och en tältlykta som ledljus innan vi kom fram till en äng vi slog läger på.

Nattläger någonstans i uppländska skogar

Det visade sig att vi lade oss på fel sida av ängen, morgonsolen var på andra sidan och ängen var otroligt fuktig, kondensen i absiden var så illa att våra skor var blöta på insidan när vi vaknade nästa morgon. När vi vandrade vidare upptäckte vi att vi slagit läger ca 500 meter från en riktigt väg som ledde ner till badet ytterligare 500 meter bort.

De blöta skorna kombinerade med att leden fortsatte vara svårgådd, nya dragningar  skogsbruk som inte var samkörda, gav oss trötta fötter, skavsår och inte världens bästa humör, så när vi kom fram till Almunge beslöt vi oss för att ta bussen hem.